assalamu'alaikum. membina kasih sayang manusia demi kasih sayang Allah.....

Thursday 7 June 2012

insan soleh vs manusia hipokrit


assalamu'alaikum. terima kasih kepada semua yang sudi melawat blog ini. :)..maafkan di atas segala kekurangan, untuk makluman, diri ini msih baru bertatih dalam bidang penulisan ini. menyedari, pentingnya dakwah dalam pelbagai medium..so bidang ini dipilih untuk berkongsi rasa dan tempat menabur benih demi menikmati saham di akhirat di samping ibadah ritual yang lain..

               ********************************
seorang sahabat pernah mengadu,

" akak, saya tertarik dengan seseorang yang sangat warak, bertudung labuh, lemah lembut ,selalu berada di surau, suka mengaji Quran..tetapi saya sangat terkejut apabila mendapati dia di 'sebaliknya'. orang yang 'solehah' ini  kecundang dalam soal meletakkan cinta di tempatnya. dia tertewas dengan cinta murahan, cinta lelaki yang belum miliknya. sehinggakan rela dia cagarkan maruahnya demi seorang lelaki"

fenomena yang sering berlaku. ramai yang kecundang dengan cinta palsu, walhal masing-masing diantaranya sudah tahu dengan jelas hukum-hukumnya. amanah ilmu yang diberikan Allah tidak 'digunakan' dalam kehidupannya sebagai seorang muslim dan da'i.

kali ini, penulis terpanggil untuk berbicara 'penyakit' yang dihadapi oleh kebanyakan orang. melihat kepada 'tulisan' di atas, pasti kalian tertanya-tanya bahkan sudahpun dapat menjangka apa yg ingin diluahkan kali ni. berdasarkan pemerhatian yang dibuat, semua ini berpunca dari yang satu ini. iaitu meremehkan solat..

meremehkan solat?? macammana...

Maimun bin Mahran seorang ulama tabiin yang berasal dari kufah, berkata : "Zikir itu terbahagi kepada dua iaitu berzikir dengan lisan. Namun lebih tinggi dari itu, berzikir(mengingati Allah) apabila hampir melakukan maksiat." (Riwayat Abu Nu'aim)

ibadah formal memang penting, tetapi ia belum mencukupi. islam menginginkan kesolehan ritual itu membuka jalan untuk kesolehan sosial dan kewarakan profesional. Allah berfirman yang bermaksud : "dan dirikan solat, sesungguhnya solat dapat mencegah daripada perbuatan keji dan mungkar." (surah al-Ankabut 29:45)

Rasulullah pernah ditanya tentang makna ayat ini. Baginda bersabda yang bermaksud : " sesiapa yang solatnya tidak menghalangnya daripada perbuatan keji dan mungkar, maka tidak (sempurna) solatnya." (Riwayat Al-Hafiz Ibnu Abi Hatim)

berkata Abu al-'aliyah (seorang ulama tabiin) : "solat mengandungi tiga perkara. setiap solat yang tidak memiliki salah satu daripada ketiga-tiganya, maka ia bukanlah solat. iaitu, IKHLAS, TAKUT dan MENGINGATI ALLAH. Ikhlas akan memerintahkannya ke arah kebaikkan, TAKUT akan menahannya daripada kemungkaran dan  MENGINGATI ALLAH (dengan al-quran) akan memberitahunya perintah dan larangan."

solat dan ibadah lain yang kita lakukan seharusnya membentuk peribadi-peribadi yang mulia. Dan itulah yang terjadi kepada tokoh-tokoh besar kita pada masa silam. kita lihat mereka merupakan orang yang sangat kusyuk dalam solat, juga jujur dalam menjaga batas-batas ikhtilat.

oleh itu wahai saudari dan saudara yang dimuliakan mantapkanlah ibadahmu dengan ilmu, dan beramallah dengan keikhlasan yang sebenar sehingga terserlah akhlakmu yang mulia, janganlah kalian berbangga dengan ilmu tanpa dipraktikkan dalam kehidupan seharianmu. berbaliklah pada tujuan asalmu belajar..adakah ianya kerana Allah atau ada agenda lain yang tersirat??

so...jangan tertipu!!. Islam formaliti ialah satu bentuk penipuan. ia menipu diri sendiri, menipu Allah dan menipu masyarakat. oleh sebab itu kita dinasihatkan agar tidak termakan tipu daya orang seperti ini. jangan cepat percaya hanya melihat kesolehan ritual sahaja. Tanpa amanah, kesolehan itu tidak bermakna.

berkata Saidina Umar Al-Khattab :" Aku tidak pernah tertipu dengan solat dan puasa seseorang. semua orang boleh berpuasa dan solat. akan tetapi tidak beragama orang yang tidak memiliki sifat amanah."

semoga Allah menjadikan kita insan-insan yang soleh dalam ibadah ritual, dan warak dalam pergaulan sosial. dan semoga Allah menjauhkan kita daripada perkara-perkara yang dapat mengakibatkan azab kubur bagi kita semua, Amin ya Rabbal 'Alamin.

No comments:

Post a Comment