assalamu'alaikum. membina kasih sayang manusia demi kasih sayang Allah.....

Sunday 17 March 2013

Pemimpin bertakwa, Memimpin Rakyatnya Bertakwa kepada Allah.

Kerajaan negeri sentiasa berusaha gigih dalam mengembalikan ketamadunan ilmu yang pernah berkembang pesat di Kedah suatu ketika dahulu dan  mahu kerajaan yang bakal memerintah meneruskan dasar mengutamakan pendidikan untuk semua rakyat. Menteri Besar Kedah Dato' Seri DiRaja Ustaz Azizan Abdul Razak berkata hanya dengan tamdun ilmu dan pendidikan yang berterusan akan memastikan negeri berada dalam keadaan yang stabil dan rakyatnya hidup dalam suasana sejahtera.

Beliau berkata seiring tujuan itu, Kedah mahu melahirkan lebih ramai generasi al-Quran yang bukan sahaja memberi manfaat kepada negeri tetapi bakal melahirkan pemimpin yang berkaliber yang mengetahui kepentingan dunia dan akhirat.


"Apa yang saya lakukan bukan untuk diri sendiri sebaliknya demi kebaikan untuk rakyat negeri Kedah dan untuk kerajaan akan datang teruskan dasar yang naik ini.


"Bila rakyat berilmu dan mempunyai akhlak yang baik, secara tidak langsung memastikan negeri berada dalam keadaan stabil dari segi sosial, ekonomi," katanya.


Selain Kedah terkenal dalam menyediakan pusat pengajian agama secara pondok, beliau mahu masyarakat Islam datang ke negeri ini kerana mempunyai institusi pengaJian tinggi yang berteraskan Islam seperti Kolej Universiti Insaniah (KUIN).


"Kerana itulah saya cuba merealisasikan dan fokus kepada KUIN dan kemudian Pusat Tahfiz Sains di Pulau Tuba," katanya.


Beliau berkata demikian ketika berucap di Majlis Perjumpaan Guru-Guru Kelas Al-Quran dan Fardu Ain (KAFA) dan Pegawai-pegawai Masjid Seluruh Kedah di Dewan Permaisuri TUanku Haminah di KUIN Kuala Ketil, 5 Mac lalu.


Akibat daripada kesungguhan dan kejayaan kerajaan Pakatan Rakyat pimpinan Ustaz Azizan membina KUIN, timbul iri hati dan pihak yang tidak berpuas hati sehingga menimbulkan pelbagai isu kontroversi membabitkan institusi itu.


"Bukan tiada duit (kewangan KUIN) dan tak bayar, cuma kita tak sempat salur pada waktunya kerana pelbagai komitmen yang perlu diutamakan...dan kita sentiasa berusaha menyelesaikan masalah...cuma perlu bersabar sedikit," katanya.


Hadir sama di majlis itu ialah Exco Dato' Mohamed Taulan Mat Rasul, Mufti Kedah Dato' Syeikh Mohd Baderuddin Ahmad, Pengarah Jabatan Hal Ehwal Agama Islam Negeri Kedah, Dato' Noh Dahya dan Rektor KUIN Profesor Dato' Dr Jamil Osman.


Selain itu turut serta bersama lebih 4,500 hadirin ialah para exco, ahli parlimen, senator, wakil rakyat dan pimpinan masyarakat.


Ustaz Azizan dalam ucapannya amat menghargai peranan yang dimainkan oleh guru-guru Kafa, imam dan pegawai masjid dalam membimbing dan mentarbiyah masyarakat pada peringkat kanak-kanak dan remaja.


"Pegawai masjid dan imam berperanan dalam mempertahankan institusi masjid bagi menguatkan akidah umat dan mengukuhkan ukhuwah


"Manakala guru Kafa mendidik generasi awal...walaupun nampak kecil tetapi sumbangan mereka semua amat besar," katanya.


Apa yang dilaksanakan oleh kerajaan pimpinannya, kata Ustaz Azizan adalah mengikuti acuan yang telah dianjurkan oleh Islam termasuk yang telah ditinggalkan oleh Nabi Muhammad SAW dan para sahabatnya.


"Kerajaan saya ikut cara Islam dalam keadaan termampu...yang penting jangan buat perkara dibenci rakyat seperti rasuah, salahguna kuasa dan zalim pada mereka.


"Maka pentingnya pemimpin itu bertakwa untuk memimpin rakyatnya bertakwa kepada Allah.


"Sekiranya rakyat bagi sesebuah negeri beriman dan bertakwa kepada Allah, maka Allah turunkan keberkatan kepada mereka," katanya

~ dipetik dari Warta Kedah.

No comments:

Post a Comment