assalamu'alaikum. membina kasih sayang manusia demi kasih sayang Allah.....

Monday 28 October 2013

Dakwah yang Menjanjikan Syurga Allah


dakwah yg menjanjikan syurga Allah, adalah pahit jalannya untuk dilalui. hanya berbekalkan taqwa dan sabar kita dapat melaluinya. berapa ramai yang berjuang, tetapi tersungkur di pertengahan. apabila diteliti/dimuhasabah..rupanya, saat dia berjuang/berdakwah itu..dia tidak membawa hatinya bersama. hubungannya jauh dgn Allah. asalnya dia dulu seorang yang warak, namun setelah mendapat taklifan dia tertipu dgnnya. tertipu dgn kemasyurannya, tertipu dgn sanjungan yg diberikannya, tertipu dgn berapa ramai yg menyayanginya..ingatlah!, setiap amanah yg diberikan pd kita samada di mana-mana jabatan atau dalam organisasi boleh menyebabkan  menjadi antara dua golongan ini :

1) kita betol2 hampir dgn Allah,
2) atau jauh dgn Allah 

yang boleh menjadikan seseorang itu betol-betol hampir dgn Allah adalah Takwanya. Dia begitu takut dgn Allah. dia selalu ingat bahawa setiap perbuatannya akan disoal Allah..adakah dia benar-benar amanah dan adil dalam mnjalankan tgjwbnya?. hidupnya banyak menangis di malam hari dan khalifah yg baik terhadap umat di siang hari. justeru itu..dia sentiasa memperbaiki amalannya dan seringkali muhasabah di penghujung hari .

sebaliknya seseorang itu boleh jauh dgn Allah disebabkan amalannya/kerjabuatnya yg bukan semata-mata kerana Allah. kadang2 pada zahirnya, seseorang itu sangat hebat dalam pidatonya, ucapannya, amalanya, penampilannya..tetapi hakikatnya dia sangat jauh dgn Allah..Allahurabbi..ini yg paling kita takuti. jgnlah biarkan populariti kita menyebabkan amalan kita tertolak dgnnya malah dimurkai Allah. semua ini berpunca dari penyakit hati yg gurunya adalah syaitan..iaitu penyakit mazmumah. jgn kita biarkan usaha iblis untuk mengelirukan kita berhasil ..kelak kita akan merana di akhirat nanti. sepertimana iblis tidak pernah putus asa untuk menyesatkan kita, macam itu jugaklah kita tidak seharusnya putus asa mengejar rahmatNya dan Redha-Nya. kita mesti mengetahui tipu dayanya dan berusaha menutup lubang-lubang yang boleh dimasuki syaitan melalui pintu riak, ujub sum'ah sterusnya mempengaruhi hati kita.


perjalanan yg panjang ini ..perlukan hati yg bersih , jauh dari sifat mazmumah. biarlah segala kerja buat kita semata-mata kerana-Nya. namun nak kekalkan keikhlasan itu yg susah..namun Allah menjanjikan kebersamaan-Nya andai kita tidak jemu bertaubat  setelah melakukan kesalahan. janganlah kita tertipu dengan kesolehan ritual, warak di pandangan manusia namun akhlak kita jauh dari  akhlak islami. istighfarlah andai pernah merasakan diri kita lebih baik dari orang lain. bimbang, amalan kita tertolak kerananya. andai kita bnyak amalan..tetapi kita masih cepat marah, mempunyai iri hati dgn insan lain, selalu rasa kita lebih baik dari yg lain..cepat2lah 'check' semula amalan kita..adakah benar2 ikhlas atau dah dicemari dgn sifat riak, ujub, sum'ah. selalulah kita audit diri..agar perjalanan yg panjang ini diberkati Allah dan  Tetaplah istiQomah..semoga beratnya AMANAH yang kita galas ini, menjadi satu titian menuju Syurga Allah. bangun kembali mencari Redho Ilahi. Ikhlaskan hati dalam menerima amanah..
asiff ala kullihal. sollu ala nabi. ~zulaikha yaacob yg dhaif.

No comments:

Post a Comment