assalamu'alaikum. membina kasih sayang manusia demi kasih sayang Allah.....

Tuesday 31 December 2013

Wajahmu sungguh Mendamaikan Wahai Ibuku...


Menjadi rutin, ibu call setiap selepas subuh. Tanpa pernah jemu, bibirnya sentiasa menuturkan butir-butir hikmah buat anaknya yang masih bertatih menimba ilmu yang maha luas. Tidak lama, lebih kurang 5 minit..tetapi sungguh padat dan bermakna buat diri yang dhaif ini. Antara pesanan ibu :

 :: belajar sungguh2 ye nak... Pastikan niat sentiasa betul. Biar ia bernilai ibadah di sisi-Nya. Semoga  berjaya dunia & akhirat. Untuk bantu orang. Hidup kita yang sementara ni, biar bermanfaat pd orang lain..biar diri kita menjadi asbab orang lain mendapat hidayah Allah azza wajalla.

:: jadikan istighfar itu rutin harian..lazimi dan hayatinya dgn hati. Kerana, orang yang melaziminya dgn hati akan sentiasa merasakan setiap kesalahan orang lain munkin saham kesalahan itu adalah datang dari dirinya sendiri. Dengan itu, kita pasti memohon ampun pada Ar-Rahman dengan sebenar-benarnya yakni bukan untuk diri sendiri sahaja bahkan untuk semua insan di sekelilingnya. (dan bayangkan jika rintihan taubat itu disusuli dgn deraian air mata..Allahhurabbi..betapa tenangnya hati itu)

:: dan yang terakhir, biasakanlah di tangan kita, sentiasa ada biji tasbih. Agar hati kita sentiasa mengingati-Nya. Kerana orang yang selalu mengingati Allah dalam kehidupan-Nya, hatinya sentiasa tenang. Dan dia sudahpun dapat merasai “kemanisan syurga” di dunia.. iaitu kedamaian hati (Qolbun salim)..


Allahurobbi...syukran kathir ibu...

” wahai Allah, saksikanlah bahawa.. ibu kami semua, telahpun melaksanakan tanggungjawabnya dengan sebaiknya, tinggal diri kami je masih belum mensyukuri anugerah ini. Bahkan terkadang kami terlupa mendoakan mereka di dalam kesibukkan dunia..ampuni kami ya Rabb. Jadikanlah kami anak-anak yang soleh dan solehah buat ibubapa kami, dan jadikanlah kami penyejuk mata buat mereka. Allahhumma amin. “

1 comment: